Ce ne invata stand-up comedy despre comunicarea online

Săptămâna trecută am fost la al doilea show de stand-up din viața mea. Primul a fost undeva prin anul al doilea de facultate și, sinceră să fiu, nu-mi aduce aminte mare lucru din el. Lunea trecută, însă, la Sala Palatului s-au desfășurat, pe rând, Teo de la Club 99, Sean Savoy din Maryland și faimosul Pablo Francisco. Dincolo de hohotele de râs care s-au revărsat peste Sala Palatului, mi-a venit ideea năstrușnică de a extrage din acest show câteva lecții pe care le putem folosi și în comunicarea online. Acestea sunt următoarele:

Te știm deja. Ce ne spui nou?
Pe Pablo Francisco nici nu mai știu când și cum l-am descoperit, însă mulți dintre noi îi știau deja glumele și toți ne întrebam ce ne va spune nou. Așa e și întâlnirea cu un brand în mediul online: pe multe le știm deja de multă vreme și ne interesează ce au nou și interesant de spus. Nu funcționează reinventarea istoricului sau înfrumusețarea lui. We know what you did…

Nu-ți subestima publicul
Prima dată când l-am văzut pe Pablo Francisco online, m-au prins foarte mult glumele lui deștepte, prin care ridiculiza anumite aspecte ale societății pe care nu le percepem atât de detaliat pe cât o face el. Însă în momentele în care Pablo apela la referințe de nivel scăzut, interesul publicului scădea. Așadar, nu-ți subestima niciodată publicul și comunică astfel încât să-ți atragi audiența de nivelul intelectual dorit. Nici aici nu funcționează scuza cu ”asta se cere”.

shutterstock_111224189
Mic on stage via Shutterstock

Un refresh nu e de-ajuns
Pablo a venit cam cu aceleași glume în portofoliu la București, unele bune, altele nu chiar atât de bune. Unora mai vechi, care știau că merg bine la public, le-a adăugat câteva elemente. Însă n-a fost tocmai un moment reușit. Refolosirea unui conținut deja perimat, oricât de bun ar fi fost inițial, nu este o tactică de succes. E nevoie de efort creativ constant și de cercetare pentru a genera idei bune și pentru a le implementa astfel încât noul și valorosul să iasă în evidență.

Adaptarea la context e cheia
Cel mai bine adaptat set de glume a fost cel al lui Teo de la Club 99 (dovada), fiindcă el știa exact care sunt acele elemente care declanșează anumite stări și reacții din partea publicului țintă. Lumea a râs în hohote la toate glumele sale și show-ul lui de stand-up este aplaudat în toată țara. Valorifică, atunci când poți, contextul local în comunicarea online pentru brandul tău, în loc să tot tinzi către abordări pe care le vezi în afară.

Nu ignora puterea sugestiei
Probabil una dintre cele mai puternice efecte ale limbajului este puterea sugestiei, pe care comedianții o folosesc cu succes. Publicul se simte mult mai stimulat atunci când îi sunt permise propriile interpretări, spre deosebire de momentele în care i se servește totul pe tavă. Nimănui nu-i place să i se explice o glumă, spre exemplu.

Până la urmă, un show bun, atât pe scenă, cât și în comunicarea online, este cel în care se reușește crearea unei legături cu publicul. Trebuie să țintești către o reacție ca asta sau poți să încerci alt job. Și cheia e să-ți pui publicul pe primul plan.

Sper că ideile mele v-au fost de folos și dacă vreți să citiți un review doar despre show-ul lui Pablo, mergeți pe blogul lui Bunescu.

Leave a Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.