Cum condusul defensiv iti poate salva viata

Nu stiam ce ma astepta la cursul de conducere defensiva de la Scoala de conducere defensiva si pilotaj a lui Titi Aur. Stiam doar ca muream de nerabdare sa vad ce au de spus instructorii care stiu cum functioneaza masinile pe care le conduc mai bine decat fiziologia propriului corp.

In primele minunte ale prezentarii am ascultat despre statisticile infioratoare legate de numarul de accidente din Romania si despre urmarile lor. Sigur, 8 morti pe zi poate nu par multi, insa cand incepi sa legi numarul asta de faptul ca in mediul rural au loc de 2 ori mai multe accidente decat in cel urban, ca majoritatea accidentelor au loc vineri si in weekend, iar 50% dintre accidentele care au loc intre 0:00 si 06:00 dimineata sunt soldate cu victime, incepi sa-ti dai seama ca nu e doar un numar.

La prima pauza din curs eram asa de zguduita incat am zis ca eu n-o sa-mi mai cumpar niciodat masina. Am auzit atatea cazuri si atatea povesti despre accidente si probleme in trafic, incat nu credeam ca ma voi mai simti in stare sa ma urc la volan, iar asta nu din cauza ca sunt prapastioasa, ci fiindca am devenit constienta de tot mai multi factori care ne ajuta sa ajungem acasa in siguranta… sau nu.

Toate micile detalii carora soferii nu le dau atentie, fiindca le fac din automatism, pot sa decida, in cazul unui accident, daca supravietuiesti sau nu. De la cum iti fixezi scaunul si oglinzile, de la cum tii volanul si pana la purtarea centurii, inclusiv pentru pasagerii din spate (nu va puteti imagina ce se intampla daca o persoana de 80 kg vine peste voi in caz de accident, cu o forta marita de cati G se genereaza in momentul impactului) si pana la cat de umflate sunt pneurile (un pneu cu 10% mai dezumflat mareste cu 30% distanta de franare), toate iti pot decide soarta.

Desigur, romanii se pricep la toate, mai ales la condus, fotbal si politica, iar rezultatul al acestei atitudini se vede peste tot in trafic, fiindca cei de la volan nu realizeaza mereu cat de putin iti trebuie sa accidentezi pe cineva sau sa te accidentezi pe tine insuti intr-un autoturism de multe sute de kilograme.

Unul dintre obiceiurile pe care nu le accept deloc la volan este folosirea telefonului. Probabil nu stiati asta, dar o persoana care scrie sms-uri la volan este de 17 ori mai periculoasa in trafic decat una cu 1 la mie alcoolemie in sange! La fel e valabil si pentru cei care se gandesc la alte probleme, fiindca pentru acesti oameni condusul nu este o activitate prioritara.

Cred ca cel mai bine am simtit cat de crunta poate fi experienta unui accident cand am fost in simulatorul de rostogolire cu masina, cand atarnam la 180 de grade, tinuta doar de centura. Instructorul ne-a invatat cum sa iesim din masina intr-un astfel de caz si va pot spune cu mana pe inima ca e infiorator si fara o rostogolire violenta, geamuri sparte sau sange.

Am ajuns la concluzia ca orice scoala de soferi ar trebui sa inceapa cu un astfel de curs, cu toate costurile implicate, fiindca astfel am avea soferi mult mai responsabili si o mentalitate mult schimbata. Toti cei care am fost acolo sambata am plecat cu ceva fundamental schimbat in comportamentul nostru, mult mai constienti de responsabilitatea imensa de a fi sofer, mai pregatiti sa ne aparam si mult mai preocupati de binele celor din jurul nostru si de siguranta noastra. Daca vreti sa faceti vreodata o investitie pe care eu o consider esentiala pentru voi si familia voastra, va recomand din toata inima acest curs!

Multumesc Petrom pentru aceasta sansa extraordinara de a invata lucruri esentiale pentru un sofer. Acum nu doar ca nu-mi mai e teama sa-mi iau masina, ci ma simt si mai pregatita sa ma descurc in traficul #dinRomania. Si da, pot spune inca de pe acum ca acest curs mi-a salvat viata, fiindca am invatat sa abordez situatii in care altminteri nu as fi stiut cum sa reactionez.

Au mai scris despre curs Vlad Petreanu, Alex Farca, Mircea Mester, Augustin Radu, Hoinaru, Raluxa (guest post), Vlad Balan, Doru Panaitescu, Sorin Grumazescu.

Si un clip explicativ cu ce am facut la partea practica, realizat de Razvan Baciu.

Conducere defensiva – Titi Aur from razvanbb on Vimeo.

6 Responses

  1. Nico B
    Jun 06, 2011 - 08:14 AM

    Am auzit si eu de tipul acesta de Titi Aur si mi-ar placea ca intr-o zi sa ajung la un curs de al lui, iar dupa ce am citit articolul tau sunt cu atat mai convinsa ca este o investitie care intr-adevar se merita din toate punctele de vedere.

    Se pare ca ati avut parte de ceva senzatii tari cat timp ati fost acolo…

    Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. Meșter - N-ai murit încă la volan? Norocosule!
  2. Recunosc: un an n-am purtat centura. « Un blog intr-un pahar cu apa
  3. Crezi că ştii să conduci? | impresii din lumea mare
  4. Când ceea ce știm nu se potrivește cu ceea ce ar trebui să știm… | Sorin Grumazescu
  5. [concurs] Secretele conducerii defensive « Andra Zaharia

Leave a Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.