11 raspunsuri despre like-urile false pe Facebook

Săptămâna trecută, DailyBussiness.ro a realizat un material despre ce înseamnă frauda cu likes pe Facebook și relevanța pe care o mai au aceste semnale din social media în economi unei strategii de comunicare digitală. Din motive editoriale evidente, redactorii nu au putut publica răspunsurile mele în totalitate, așa că m-am gândit că ar fi util să le postez aici, în cazul în care sunteți interesați de o perspectivă un pic mai amplă. Pentru cei care preferă o lectură mai scurtă, materialul din care fac parte poate fi citit direct pe site-ul DaillyBussiness.ro.

Pentru cine are răbdare, iată ce cred eu despre problema like-urilor false și alte greșeli strategice.

1. Cât de sigură este investiția unei companii în cumpărarea de like-uri?

În opinia mea, cumpărarea de like-uri nu reprezintă o investiție, ci o pierdere de bani, dat fiind faptul că volumul de fani ai unei pagini de Facebook este irelevant pentru rezultatele de business și pentru cele legate de comunitate în lipsă unei segmentări corespunzătoare a publicului.

2. Cum se asigură compania respectivă că persoanele din spatele like-urilor sunt reprezentatve pentru brandul/pagina lor?

Pentru cei care se implică în astfel de practici incorecte și ilegale din punct de vedere al termenilor și condițiilor ce reglementează platforma Facebook, cred că obiectivul de a avea like-uri relevante este unul secundar, dacă nu chiar inexistent. Cel mai adesea, interesul în a cumpără like-uri rezidă într-un scop legat de volum, care, așa cum am susținut întotdeauna, este lipsit de substanță dacă nu este corelat cu o creștere reală și strategică a comunității.

3. Cât la sută din like-erii unei pagini sunt/pot fi conturi false în România? Dar în străinătate?

Din păcate nu am acces la date relevante în acest sens, însă un procent de eroare există în orice sistem, fie că este unul ilicit, așa cum este cumpărarea de like-uri, sau unul legal, așa cum este platforma de Facebook ads. Acest coeficient de eroare este dat de metodele prin care fanii sunt atrași pe pagină. Implicarea fanilor prin concursuri, spre exemplu, este de natură să atragă mult mai mulți concursomani, care au zeci de conturi false de care se folosesc pentru a câștiga cât mai multe premii. Mai contează o suită de factori, precum profilul paginii, tipul de comunitate și, bineînțeles, obiectivele celor care administrează pagina.

4. De ce nu curată Facebook conturile false?

Ca în cazul celor mai multe platforme cu un număr foarte mare de utilizatori, și Facebook are două multiple niveluri de moderare a bazei de date. Primele filtre sunt întotdeauna automatizate și mai sunt și altele care se activează în momentul în care un utilizator este reclamat către Facebook pentru încălcarea unei reguli a platformei (sau a unei reguli personale). Ultimele sunt filtrele umane, echipe care se ocupă de client service pe partea de utilizatori, la care ajung doar problemele care nu și-au găsit rezolvarea pe cale automată. Desigur, se întâmplă că nici la nivel uman să nu primească niciun răspuns. Facebook nu poate dedică prea multe resurse curățării conturilor false pentru acest lucru ar implica eforturi financiare, logistice, dar și legate de software foarte mari. O bază de utilizatori va avea întotdeauna probleme cu spam-ul, conturile false și practici legate de acestea, iar compania va continua să se laude cu creșterea exponențială a numărului de utilizatori, care, să nu uităm, că a fost unul dintre punctele pe care le-au scos cel mai mult în evidența până la listarea pe bursă.


Twin Design / Shutterstock.com

5. Cum recunoști un cont fals?

În mod obișnuit, un cont fals are puține poze, majoritatea care nu sunt cu fața unei persoane, iar pe wall vom găsi shares și poate likes, dar nu și conținut original. Nu vom găsi milestones și check-ins (poate doar foarte rare) sau alte activități care ar trebui să evidențieze interacțiuni reale dintre o persoană și profilul său.

6. Cât la sută dintr-o campanie menită să aducă 10 -20 mii Like-eri pe Facebook ar putea fi conturi false?

Sper că acel clip care a circulat foarte intens săptămânile trecute a avut impactul scontat, și anume ca administratorii pagînilor de Facebook să fie mai atenți la gestionarea bugetelor și la realizarea segmentării campaniilor pe care le fac. Fără să fac afirmații incontestabile, cred că există o marjă de eroare de maxim 5% în campanii realizate cu atenție medie către targeting pe considerente socio-demografice.

7. Am văzut că există persoane care dau Like la foarte multe pagini de brand. Sunt aceste persoane plătite? Ce procent/salariu/venit primesc ele?

Există persoane care dau like multor pagini pentru a-și comunica o anumită personalitate prin prisma asocierilor și apoi sunt persoane implicate în rețelele care vând like-uri către cei care doresc să cumpere. Suma pe care o primesc este, de obicei, absolut infimă (de tipul 1$ pentru 100 de likes), însă este un tip de venit ușor de generat, mai ales pentru cei din țările aflate în curs de dezvoltare.

8. Cu cât își vând ele un like?
Dacă prețul pe sută de likes este un dolar, atunci pentru un like ar primi 0.01$.

9. De unde își ia o agenție de optimizare a conturilor de Facebook toți acești Like-eri?

În mod obișnuit, agențiile care acționează în bună credință și vor să construiască o comunitate reală și implicată vor apela la campanii de Facebook ads pe platforma dedicată, care este destul de bine reglementată. Dacă vor să apeleze, însă, la alte căi, mai puțin legitime, atunci sunt destule site-uri care vând like-uri, accesibile la distanță de o căutare pe Google.


Twin Design / Shutterstock.com

10. În condițiile conturilor false, mai sunt like-urile relevante pentru o pagină de companie?

Din nou aici intervine chestiunea priorităților pe care le au administratorii de pagini, fie ei indivizi, consultant, agenții sau companii. Dacă scopul este creșterea comunității, atunci creșterea în volum ar fi un factor relevant, însă cred că am depășit perioada în care numărul de like-uri al unei pagini era cel mai important indicator al performanței. Facebook nu trebuie să fie canalul central al comunicării de brand, ci un canal de achiziție al utilizatorilor și un loc în care comunitatea să poată fi susținută și implicate prin diverse tactici. Like-urile sunt relevante în măsura în care conduc la îndeplinirea obiectivelor, fie ele de business sau legate de comunitatea de brand.

11. Cum se poate curăța o pagină de Facebook de Like-erii falși?

Există un mecanism foarte simplu, descris aici, care poate ajută orice administrator să scape de fanii irelevanti. Aș recomanda încă un articol bun care descrie și de ce este important că un administrator să fie vigilent și atent la comunitate, moderând din când în când bază de date de fani. Desigur, efortul crește pe măsură ce comunitatea evoluează, iar alocarea de resurse în acest sens continuă să depindă de scopurile asociate canalului acesta de comunicare.

Și dacă aveți nevoie să învățați mai multe despre construirea și implementarea unei strategii pe Facebook, vă recomand blogul lui Jon Loomer, care este excelent scris și conține resurse valoroase.