4 moduri in care Robocop anticipeaza urmatorii 50 de ani

Iată un film de la care nu mă așteptam să dea naștere unui articol de tipul celui pe care-l veți citi. Robocop a fost, în copilăria noastră, personajul de desene animate și benzi desenate care întruchipa justiția absolută, forța fizică și mentală incoruptibilă, pe scurt, eroul de care aveam nevoie în lumile noastre mai mult sau mai puțin imaginare. Un film cu Robocop lansat în 2014 ne prinde la o vârstă și într-un context social și tehnologic care generează cu totul alte reacții.

Pentru mine filmul nu a fost despre acțiune, efecte speciale sau actori. Robocop vine într-un moment în care suntem doar la câțiva ani distanță de adeverirea scenariilor din film, de roboți folosiți la scară largă, mai ales pentru acțiuni militare, de granițe incerte între natura umană și intervenția tehnologică asupra acesteia. Eu am găsit 4 elemente care se vor adeveri cu siguranță în următorii 50 de ani, când viața noastră va fi complet transformată de către ramuri ale roboticii, așa cum citeam doar în SF-uri când eram mici.

1. Biologie versus tehnologie
În 2012 am avut primul om care a fost operat și trăiește fără inimă. Nu are puls, iar viața sa e întreținută de un sistem pe care îl are în stomac. Mai mult, se fac progrese uriașe între transferul de informație direct între creiere sau chiar în dezvoltarea de sisteme care să permită un upgrade al creierului uman și folosirea acestuia la potențial mai mare (am scris despre asta pe blogul How to Web).

Tehnologia intervine tot mai mult în sfera biologiei și e doar o chestiune de timp până când se va trece de la vindecarea corpului uman la militarizarea acestuia. În film intervin și chestiuni legate de controlul chimic asupra organismului uman, cu efect direct asupra comportamentului. De asemenea, n-am putut să nu mă întreb: dacă reușim să conservăm părțile esențiale ale corpului uman care îl mențin în viață, până când putem întârzia moartea unui om? Ceea ce ne face să trecem la a doua problemă importantă.

2. Etica tehnologiei
Cred că acest domeniu se va dezvolta foarte mult în următorii ani, fiindcă avem nevoie de oameni care să mențină claritatea și corectitudinea în chestiuni care vor deveni tot mai complexe și mai incerte din perspectiva echilibrului între bine și rău.

În film apare următoarea replică:

Machines are corruption free.

Dar, după cum știm, orice sistem este coruptibil, chiar dacă este complet mecanizat, fiindcă are ca origine natura umană sau poate fi supus intervenției răuvoitoare a acesteia. Vom avea nevoie de legislație specifică pentru această zonă, vom vedea lobby agresiv asupra factorilor de decizie și presiuni din partea altor grupuri de interes. Zona de robotică va fi una cu potențial financiar uriaș, iar lupta pentru monopol asupra unor ramuri specifice va fi una extrem de aprigă. Așadar, vom avea nevoie, poate mai mult decât oricând, de specialiști care să ne ajute să evităm derapaje majore în evoluția ca societate umană. Așa cum smartphone-urile și social media au schimbat modul în care comunicăm și ne manifestăm, la fel roboții ne vor transforma viața, chiar mai profund decât anticipăm.


Stylish handsome cyborg head in profile / Futuristic man via Shutterstock

3. Dreptul de proprietate asupra informației

În curând vom discuta despre drepturi de ”autor” într-o dimensiune complet diferită: cine va avea dreptul de proprietate asupra informațiilor din creierele noastre? Când vom ajunge la nivelul la care vom putea să facem download de pachete de informații în creier și vom genera gânduri/proiecte/produse noi folosind aceste informații, cui vor aparține acestea din urmă? Poate sună exagerat, dar nu va dura mult până când ne vom confrunta cu astfel de scenarii și cu asemenea întrebări la care va trebui să găsim răspunsuri.

4. Încrederea în epoca roboților
La un moment dat în film, un tânăr profesionist, cu aer ușor arogant și puțin cu capul în nori se scuză în fața lui Robocop:

I’m just in marketing!

Mă tem, însă, că într-o lume în care vom trăi alături de roboți va trebui să ne asumăm, în calitate de oameni de comunicare (fie din marketing, advertising, PR sau alte ramuri) că depinde și de noi să formăm percepțiile corecte asupra produselor tehnologice. Raporturile pe care le vom stabili cu tot ce va ieși de pe linia de producție a roboticii vor depinde și de marketing, iar factorul de încredere va fi unul esențial pentru ca această revoluție tehnologică să aibă loc și să capete amploare.

Și astea sunt doar idei pe care am reușit să le notez fugitiv în timpul filmului, fiindcă mintea mea a căutat tot timpul potențiale implicații ale ideilor prezentare în Robocop.

Așadar, pentru o incursiune în lumea probabilă a următorilor 50 de ani, vă invit să vedeți filmul începând de mâine, 7 februarie, în cinematografele din rețeaua Cinema City (imagine impecabilă și sunet la calitate maximă).