Celebrul musical ”Fantoma de la operă” a avut ieri premiera în București

Sunt dese momentele în care mă bucur să locuiesc în București, căci aici este locul unde poți trăi momente unice, precum inaugurarea unui nou teatru sau premiera unui musical unic în lume. Ieri seară am avut onoarea să particip la aceste două ocazii puse împreună de către o armată de oameni, al căror vis s-a materializat după mari eforturi. Cele două părți ale aceștei scurte povestiri aduc împreună istoria Teatrului Național de Operetă “Ion Dacian” și pe cea a musical-ului ”Fantoma de la operă” ce au în comun pasiunea pentru artă și o mulțime de oameni talentați.

Ieri seară a fost inaugurat noul sediu al Teatrului Național de Operetă “Ion Dacian” pe Bulevardul Octavian Goga nr. 1, după 28 de ani în care acesta a funcționat într-un spațiu impropriu pentru activitatea sa. În 1986, TNO (Teatrul Național de Operetă) a fost mutat abuziv în clădirea de lângă Teatrul Național, iar sediul său de pe Splai a fost demolat. În ciuda dificultăților, artiștii și întreaga echipă și-au făcut, ani la rând, treaba într-un mod profesionist, oferind spectacole extraordinare, precum ”Romeo și Julieta”, care m-a cucerit și pe mine în 2010.

Acum, însă, toate acestea au rămas în trecut, fiindcă noul sediu al TNO a fost inaugurat ieri seară, iar meritele sale sunt impresionante: o sală cu 550 de locuri, a treia ca mărime din București, cu o structură construită în funcție de nevoile artiștilor, cu o scenă impresionantă ce permite un grad ridicat de creativitate și momente de magie pe scenă. Ultimul teatru din București s-a construit acum 30 de ani, conform directorului Operei Naționale București, Răzvan Ioan Dincă, care ne-a mărturisit toate acestea ieri seară, la conferința de presă. Prin urmare, este o adevărată reușită să avem un nou teatru în București, ca rezultat al eforturilor intense ce s-au întins pe durata de 2 ani și jumătate. Este dovada că se poate, în opinia mea.


(Foto via Pandutzu)

Stephen Barlow, regizorul ”Fantomei la operă” (ce are un palmares impresionant), a fost și el alături de noi, povestindu-ne despre pasiunea sa pentru acest musical, pe care l-a văzut prima dată chiar în 1986 (coincidență, acesta fiind chiar anul demolării sediului inițial al TNO). Era a treia săptămână de când musicalul începuse să fie pus în scenă la Londra, iar el a fost cucerit și a ieșit din sală cu sentimentul că văzuse un act de magie.

”Fantoma de la operă” este cea mai de succes producție de divertisment din istorie, cu încasări de peste 5.6 miliarde de dolari și, totodată, este cea mai longevivă producție de la Broadway, depășind recordul de 7486 de reprezentații stabilit de musicalul „Cats”. Se joacă în 43 de țări și emoționează publicul de fiecare dată, în orice parte a lumii s-ar juca. Iar eu m-am convins aseară de ce acest musical este unul pe care trebuie să-l vedeți măcar o dată în viață.

It tells an honest, beautiful, complicated story.

Așa vorbește Stephen Barlow despre ”Fantoma de la operă”, pe care a pus-o în scenă alături de Andrew Riley (scenografie), Ewan Jones (coregrafie), Howard Hudson (lumini), István Silló și Ciprian Teodorașcu (dirijori), dar și mulți, mulți alții. Echipa din spatele spectacolului numără 250 de persoane și musical-ul a avut un buget de 400.000 euro, iar rezultatul este unul absolut fantastic!

It’s an incredible story when a new theater is born. Răzvan is leading a joyous and peaceful art revolution in Bucharest.

Spune Stephen Barlow despre noul sediul al TNO. În completare, Răzvan Ioan Dincă ne-a spus despre ”Fantoma” de la TNO că este o nouă punere în scenă, deopotrivă clasică și modernă.

Încercăm să ne adresăm publicului din secolul acesta. Opereta este un gen facil doar pentru spectator, însă necesită multe eforturi pentru a fi pusă în scenă. Musical-ul este divertisment de foarte bună calitate, iar noi am construit teatrul în funcție de necesități și de nevoile publicului legale de aceste două genuri: operetă și musical. Am vrut ca publicul să rămână în spațiu și după finalul spectacolului, să consume atmosfera pieselor. Am vrut ca actorii să nu întâlnească publicul, pentru a păstra misterul.

În foaier vor avea lor concerte și spectacole. Am vrut ca sala și scena să rămână neutre, să nu inspire decât atunci când se sting luminile. Sperăm să atragem fonduri pentru a realiza și un parc tematic muzical lângă TNO și un spațiu de joc în exterior.

Despre musicalul scris de către Andrew Lloyd Webber în legătură cu fosta sa soție, Sarah Brightman, regizorul Stephen Barlow spune că:

There’s always another way to tell a story. We’re reinterpreting the phantom. It’s a lesson about difficult life choices. It’s a trans-cultural story, a show about the human condition. I hope people will leave not just entertained, but as if they’ve seen a piece of magic.

Despre casting, regizorul afirmă că a fost ușor de făcut, fiindcă avem o mulțime de actori talentați, de rangul celor care joacă în piesele de pe West End.

The vocal coach from the show in London came and did a few seminars. I asked his opinion and he said that if the actors would audition in the UK, they’s be snapped up immediately.

Și, într-adevăr, Adrian Nour (fantoma), Irina Baianț (Christine Daae) și Florin Ristei (Raoul, Viconte de Chagny) sunt extraordinari! Abilitățile vocale ale Irinei m-au lăsat fără cuvinte și întreaga distribuție este una de excepție.

Sunt dificil de reprodus în cuvinte cele văzute ieri seară, emoțiile, scenografia, luminile, trăirile actorilor. Intensitatea spectacolului și desăvârșirea sa pot fi apreciate doar dacă mergeți în public și vă bucurați voi înșivă de ”Fantoma de la operă”. Aveți de ales între reprezentații anunțate până la 1 martie, așa că sugerez să vă luați bilete din vreme, fiindcă spectacolele sunt vândute în întregime pentru multe din edițiile viitoare.

Acestea fiind spuse, eu tocmai mi-am luat bilete pentru ”Romeo și Julieta”, tot la TNO, și urmează și cele pentru ”Fantoma de la operă”, pe care trebuie neapărat să o revăd.

Aștept cu bucurie multe alte spectacole în noul sediul al Teatrului Național de Operetă, care, cu atmosfera sa inspirată de Broadway, aduce un farmec aparte acestei părți de București în care și-a găsit locul.

Fotografii furnizate de către departamentul de comunicare al TNO.