Evenimentele – scriem după sau nu?

Am de pus o întrebare delicată, dar care mă chinuie profund: când ești invitat, ca blogger, la un eveniment (concert, spectacol, orice), îl consideri eveniment plătit și, prin urmare, te simți îndatorat să scrii despre el, ori ba?

Întreb asta fiindcă, în ultima vreme, am oferit invitații câtorva bloggeri, precizând că așteptările brandului care face invitația sunt de a primi feedback (pozitiv sau negativ) asupra evenimentului printr-un articol. Unii au înțeles și au fost de acord cu acest lucru, însă alții s-au făcut că plouă, deși au acceptat invitația.

Sunt foarte curioasă cum priviți voi acest lucru și as vrea să vă cer părerile cu privire la cât de clar ar trebui să specifici, când lansezi o invitație, care sunt așteptările în urma acestei invitații.

Voi considerați aceste articole din categoria celor plătite sau nu?

Credeți că, dacă articolele vin în urma invitației din partea unui brand, bloggerul va fi mai puțin obiectiv?

Aștept cu mare interes comentariile voastre.

LE: Au mai scris despre asta: Raluxa, TV De Ce, Alex Negrea, Cristi Manafu, Ruxa, Claudiu Ciobanu, din nou Manafu, Nebuloasa, Ștefan Murgeanu, Ciprian Stoian.

LE 2: Adrian Ciubotaru completează subiectul cu o listă de bloggeri care merită să fie invitați la evenimente.

Sursa foto.

63 Responses

  1. nebuloasa
    Oct 13, 2011 - 04:11 PM

    Nu se pune problema daca esti platit sau nu. Nu toate lucrurile se fac pentru bani. Daca mergi la un eveniment, scrii despre asta. Daca feedback-ul e cam nasol, il dai pe mail, ca nu-i frumos sa balacaresti un eveniment pe care oamenii s-au straduit sa-l puna la punct.
    Dar ceva tre sa zici dupa, neaparat.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Oct 13, 2011 - 04:15 PM

      Uite-asa cred si eu, dar se pare ca nu toata lumea e de acord cu asta. Cel putin la nivel comportamental.

      Sunt curioasa insa sa strang opinii cat mai diverse, ca sa vedem cum facem sa fie bine pentru toata lumea.

      Reply
      • Lotus
        Oct 14, 2011 - 08:24 PM

        Acest subiect e cumva din categoria regulilor nescrise. Dacă nu îi spui explicit la început că vrei un feedback (ceea ce practic înseamnă promovare), nu poţi emite pretenţia după. Pe de altă parte, nimeni nu te obligă să-l inviţi şi a doua oară…

        Asta din punct de vedere al vostru, al celor care organizaţi evenimentul. Sau, dacă vrei, dintr-un punct de vedere social.

        Din punct de vedere al bloggerului, lucrurile trebuie tranşate la cât de sincer e articolul în care vă oferă acel feedback. Pentru că, în opinia mea, blog înseamnă cu totul altceva decât evenimente social media (ce prostie să se facă această confuzie între ele). Iar un blogger care se dezice de la articole sincere îşi pierde cumva calitatea de blogger. După cum o carte care pupă în fund pe cutare politician nu mai este demult literatură…

        Reply
  2. criserb
    Oct 13, 2011 - 04:13 PM

    Ceva trebuie sa zici, de bine, de rau dar trebuie.

    Nu te-a chemat nimeni acolo ca ii place fata ta, te-a chemat ca blogger iar tu ar trebui sa-ti faci datoria 😉

    Reply
  3. Sabina
    Oct 13, 2011 - 04:15 PM

    Da scriu pentru ca asa e normal. Asa am invatat in astia 3 ani de blogging. Si scriu cat mai repede, nu ca 3 zile dupa. E in folosul meu. Clientul e fericit, incantat, ma va aborda si data viitoare. Daca nu imi place ceva spun sincer. Nu merg la un film si il laud daca nu imi place. Stiu ce cred si multumesc pentru invitatie.

    Reply
  4. David
    Oct 13, 2011 - 04:15 PM

    de acord cu nebuloasa. insa nu sunt de acord cu scrisul inainte de eveniment.

    mi s-a intamplat de vreo doua ori sa mi se ceara asta (articol si inainte si dupa), pana sa vad despre ce e vorba.

    ce se scrie inainte intra ori la afinitate ori la advertorial.

    Reply
    • nebuloasa
      Oct 13, 2011 - 04:19 PM

      Nu-s e acord cu asta. Mie imi place sa anunt ca merg undeva, fie ca e vb de un film/conferinta/petrecere. O agentie adevarata, insa, nu-ti cere articol inainte, daca face asta nu e tocmai profesionista.
      BTW, advertorial pe bloguri nu exista, eventual ii putem spune articol platit/publicitar 🙂

      Reply
      • David
        Oct 13, 2011 - 05:00 PM

        bine, asa ii spunem 🙂

        eu spuneam ca una e sa fii invitat la un eveniment si apoi sa scrii (fie ca ti se cere, fie ca nu) si alta e sa ti se spuna: ne-ar placea daca ai scrie si inainte si dupa – iar aici intra in categoria neprofi

        ca scrii pe twitter/facebook/blog din propria initiativa e alta mancare de peste 🙂

        Reply
  5. Anne-Marie
    Oct 13, 2011 - 04:15 PM

    Dragă Andra,

    Eu consider că dacă brandul X mă invită la un eveniment înseamnă că are încredere în mine să-i promovez produsul-serviciul-ce are el de promovat. Adică o să mă afişez în fotografiile oficiale, o să socializez cu oamenii de-acolo, cu consumatorii brandului, o să mă prezint într-un fel. Nu consider că e Articol PLĂTIT, dar consider că e de bun-simţ să spui c-ai fost acolo şi să împărtăşeşti cititorilor o părere, cu atât mai mult cu cât te-ai simţit bine sau ţi-ai schimbat tu comportamentul faţă de brandul respectiv.
    Par example la eventul FInlandia: eu nu-s băutoare de vodka, habar n-aveam ce gust bun are Vodka Cranberry al lor 🙂 Şi mi-a plăcut să descopăr la rândul meu ceva.

    Bun subiect!

    Reply
  6. Dorian
    Oct 13, 2011 - 04:17 PM

    Mie mi se pare nasoala de tot logica asta:”Daca ei s-au straduit, ne-au dat de mancare, ne-au cazat gratis nu putem sa-i balacarim”. Pai atunci care e rostul bloggingului? Practic organizatorii cumpara niste articole obligatoriu pozitive. In timp lumea se va satura de asa ceva si bloggingul va avea de suferit.
    Va dura ceva, insa vine si ziua aia. Intr-o lume normala. Poate ca aici…nu va veni. Vom vedea.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Oct 13, 2011 - 04:19 PM

      Deci tu esti de acord sa scrii, indiferent ca e de bine sau de rau? Asta e opinia mea, dar eram curioasa daca tu crezi ca participarea la un eveniment e un tip de angajament pe care ti-l iei fata de organizatori sau nu.

      Reply
    • nebuloasa
      Oct 13, 2011 - 04:21 PM

      Nu tre sa-i balacaresti, poti sa scrii un feedback constructiv (care sa nu fie pozitiv) si fara injuraturi. Daca vrei sa porcaiesti, insa, mai bine folosesti un mail.

      Reply
      • Sabina
        Oct 13, 2011 - 04:28 PM

        Normal. Ca toti invatam asa. Ce rost are sa le zici ca sunt perfecti si sa ii las cu greselile lor? Spui pe un ton frumos si politicos ce nu ti se pare ok.

        Reply
  7. Valy
    Oct 13, 2011 - 04:17 PM

    Scrii, clar scrii! E prea lunga povestea sa intram in detalii, Intrebarea crea ca trebuia pusa asa: “bai nemernicilor, de ce nu scrieti dupa ce mancati/beti/vedeti un film moca?” …

    Am spus-o peste tot si o voi spune mereu: cand agentiile/brandurile se vor satura de “figurile bloggerilor” poate vor sta altfel lucrurile. Nu trebuie sa mai creada ca totul li se cuvine. Daca brandurile/agentiile vor avea cojones vor putea sa renunte la cei care nu livreaza. It’s that simple.

    Eu asa as face: te invit (iti platesc), scrii dupa. Nu livrezi, nu mai primesti.

    Reply
  8. Radu
    Oct 13, 2011 - 04:22 PM

    Eu nu cred ca e musai sa scrii despre eveniment, daca esti invitat ca blogger. Este super OK sa scrii daca te-ai simtit bine, daca te-a impresionat ceva in mod special. Pe de alta parte, este frumos ca dupa un eveniment sa scrie toti invitatii din aceasta categorie.
    Dar daca unii nu scriu, e la fel de super OK.
    Si daca nu scrie nimeni, poate este un eveniment care n-a iesit cum trebuia. 🙂

    Reply
    • Andra Zaharia
      Oct 13, 2011 - 04:29 PM

      Dar daca, atunci cand primesti invitatia, ti se comunica asteptarile cu privire la participarea ta la eveniment?

      Reply
      • Radu
        Oct 13, 2011 - 04:38 PM

        O pasez mai departe, inseamna ca oamenii nu ma cunosc. Si mi se pare un pic jignitor sa fiu invitat la un eveniment si sa accept in scris, anterior, ca voi relata despre acel eveniment.
        Adica agentia si-ar asuma si un post negativ daca eventul iese rau, nu? Si totul ar fi ok, pentru ca “am scris”..

        Reply
        • Andra Zaharia
          Oct 13, 2011 - 04:49 PM

          Mie mi se pare firesc sa-si asume agentia si un eventual post negativ. Nu mi se pare firesc sa scrii de bine doar pt ca ai fost invitat. Si nici nu mi se pare o jignire sa ti se spuna ca ti se cere ceva in schimbul participarii tale.

          Reply
  9. Dan Pandrea
    Oct 13, 2011 - 04:24 PM

    Daca ajung la evenimentul respectiv, inseamna ca o fac din placere, deci nu exista motiv sa nu scriu. Plus ca nu ma doare mana sa pun un link.

    Reply
  10. Oana
    Oct 13, 2011 - 04:30 PM

    E o intrebare foarte buna si un subiect despre care voiam sa scriu si eu la un momentdat. Eu am fost la evenimente despre care nu am scris ulterior pe blog. Am dat mereu pe twitter si pe facebook (fie ca era vorba de statusuri, wall-photos sau de albume foto dedicate cu descriere detaliata), dar nu am scris mereu pe blog.

    Nu fac parte din categoria celor care scriu zilnic, au articole pe banda si “unul in plus nu mai conteaza”, ci scriu atunci cand chiar simt ca este ceva ce va fi apreciat de cititori. Drept dovada, majoritatea articolelor au cel putin 10 like-uri (nu au toate peste 50, dar 10 like-uri, ca un minim, e mare lucru comparand cu alte bloguri). Si nu, nu le apreciez ca fiind like-uri pe cele care se dau intre bloggerii care participa la un eveniment pentru ca daca as merge pe acest criteriu probabil as scrie dupa fiecare eveniment. Prefer sa scriu numai despre cele care aduc ceva bun pentru “cititorul de rand”, cum ar fi, un ultim exempleu, experienta mea cu Recicleta. Cand nici macar nu am primit ceva moka, btw… Pe “cititorul de rand” nu o sa-l intereseze insa cum m-am distrat eu cu alti bloggeri la o petrecere la care am baut bere moka, asa ca pe blog nu scriu…

    Poate ar trebui sa refuz astfel de invitatii, dar in mintea mea conteaza si cei 3800 de followeri si cei 2500 de prieteni de pe facebook. Iar daca de fapt nu conteaza pentru campania respectiva, atunci data viitoare nu o sa mai fiu chemata si aia e.

    Pe de alta parte, in momentul in care eu nu am mai scris pe blog de 3 luni de zile (real fact) si tu ma inviti la un eveniment pentru bloggeri, sincer nu ar trebui sa ai astfel de pretentii… Ori nu ai facut research inainte (a.k.a. ai o lista de bloggeri pe care nu ai mai verificat-o), ori apreciezi activitatea mea in restul Social Media si te bazezi pe ea.

    Reply
  11. razvanbb
    Oct 13, 2011 - 04:32 PM

    Eu refuz evenimentele despre care mi se pare ca nu voi avea nimic interesant de spus. Pana la urma mergem acolo daca ni se pare un subiect interesant pentru cititori si pentru profilul blogului nostru.

    Asa mi se pare fair de ambele parti.

    Scriu si inainte de eveniment daca sunt entuziasmat de idee.

    Reply
    • Auras
      Oct 13, 2011 - 04:44 PM

      Same here. Scriu rar inainte de evenimente, mai ales daca sunt private sau pe baza de invitatii. Pot sa ma laud ca am fost acolo si dupa 😛
      Scriu inainte de eveniment doar daca e ceva wow sau ceva despre care vreau sa aflu mai multe de la cititori.Sau daca am primit invitatii de distribuit pe blog
      Scriu dupa evenimente doar daca am ceva interesant si “altfel” de spus. Daca toata lumea scrie acelasi lucru si eu am ramas fara subiecte de atins … prefer sa dau RT sau like la articolele care ies in evidenta.
      Au fost ocazii (la mine sunt vreo 2) in care nu am scris, din lipsa de timp sau pentru ca subiectul era epuizat si nu puteam veni cu ceva nou.
      Si cred ca ar trebui sa se faca cumva (nu stiu cum) diferenta la care primesti doar invitatia de a fi prezent si cele pentru care primesti bani pentru a sustine campania sau evenimentul

      Reply
      • Oana
        Oct 13, 2011 - 04:48 PM

        je suis d’accord

        Reply
  12. ikinga
    Oct 13, 2011 - 04:33 PM

    Cred ca e de bun simt sa scrii despre un eveniment la care ai fost invitat si te-ai dus moca…

    Reply
  13. copolovici
    Oct 13, 2011 - 04:36 PM

    1. Dacă intuieşti că se aşteaptă de la tine un articol elogios doar pentru că vei primi consumaţie, distracţie, kit de presă moca, mai bine nu te duci.

    2. Dacă invitaţia te vizează pe tine, blogger/persoană cu notorietate, ca pe un avantaj pentru eveniment (prezenţa ta va genera interes şi ecouri) e fix treaba ta dacă şi în ce manieră alegi să scrii după eveniment.

    3. Dacă eşti PR-ist şi primeşti bani sau avantaje promiţându-i clientului o recoltă de x articole la hectar înainte să fii sigur că poţi controla şeptelul scriitor, eşti praf şi pulbere, nici la vaci nu ai face faţă.

    4. Dacă eşti PR-ist şi vrei să atingi o “normă” de articole follow-up, adresează-te acelora care ştii sigur că vor scrie şi CERE-LE să scrie. Dacă poţi, fără să le scoţi ochii cu berea şi fornetti-urile cu care-i vei ghiftui la eveniment.

    5. Dacă eşti PR-ist, construieşte o relaţie pe termen lung cu aceia de care ştii că ai nevoie, nu-i contacta doar când ai de motivat propriul onorariu cu X articole pentru care clientul tău te-a bugetat doar pe tine 😉

    Mai am, da’ deja am scris cam mult fără să fi văzut măcar vreun ambalaj de bonibon.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Oct 13, 2011 - 04:40 PM

      Complet de acord cu tine sunt, mai ales cu punctul 5.

      Reply
  14. Papa
    Oct 13, 2011 - 04:38 PM

    Cred că fiecare în parte îşi poate da seama singur dacă este un eveniment care-i va fi pe plac sau nu. Dacă alegem varianta a doua, atunci ar trebui să refuze invitaţia şi aici avem sfârşitul povestirii. Dacă acceptă invitaţia, atunci se presupune că este un eveniment la care doreşte să participe, deci ar trebui să şi scrie despre asta (de bine sau de rău). Nu cred că bloggerii sunt invitaţi la evenimente pentru cât de frumoşi sau populari sunt ei, ci pentru a transmite un mesaj mai departe.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Oct 13, 2011 - 04:51 PM

      Intocmai!

      Reply
  15. Andu
    Oct 13, 2011 - 05:05 PM

    Da, de fiecare data. Si daca ceva nu iese ok, cel care a organizat asteapta o parere si un feedback referitor la ce nu a mers bine. Aici e vorba si de bun simt, nu e cazul sa ii “porcaiesti” (n-am gasit un termen mai potrivit), pentru ca stiu si genul asta de bloggeri frustrati. Sunt la zoso pe blog cateva articole “de capatai” pe aceasta tema. 1 & 2

    Reply
  16. Someone
    Oct 13, 2011 - 05:32 PM

    Nu vă supăraţi pe mine că mă mir, dar discuţia asta chiar e serioasă? Adică, zău aşa, de ce credeţi că sunteţi închiriabili de o companie pentru un fursec şi-un film?

    Puţin mai multă demnitate şi siguranţă de sine n-ar strica bloggerilor.

    Prin comparaţie, dacă un ziarist participă la o conferinţă de presă, credeţi că ar trebui obligat să şi publice ceva de acolo? Dar dacă nu e nimic interesant pentru public? Credeţi că mărimea textului trebuie să fie direct proporţională cu numărul pişcoturilor halite?

    Ce are zula cu Prefectura?

    Încă o întrebare, care mi se pare cea fundamentală în povestea asta: credeţi că publicul vostru merită să-i vârâţi pe gât texte de complezenţă, doar pentru că aşa vi se pare politicos faţă de o companie oarecare care v-a hrănit într-o seară? E publicul vostru sau al companiei?

    Dacă-mi permiteţi un sfat – judecaţi întotdeauna din punctul de vedere al interesului public, nu al interesului de firmă, chiar şi când scrieţi o comandă publicitară. Ştiu că e greu, dar acesta e drumul corect.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Oct 13, 2011 - 05:54 PM

      Vlad, iti inteleg punctul de vedere, insa diferenta in blogging o face urmatorul lucru: poti alege de unul singur la ce evenimente sa mergi.

      Astfel, poti selecta doar acele evenimente care sunt relevante pentru publicul tau, in urma carora ai putea scrie ceva relevant, util, amuzant sau mai stiu eu cum, care sa serveasca intereselor audientei blogului tau.

      Desigur, poti alege sa scrii si articole “egoiste”, care au in vedere doar placerea personala de a face un anumit lucru. Oricare ar fi, eu cred ca sinceritatea si autenticitatea fac diferenta.

      Reply
      • Someone
        Oct 13, 2011 - 09:13 PM

        Înţeleg că bloggerii sunt preştienţi şi pot anticipa unde să meargă ca să obţină ceva amuzant, util etc, în timp ce reporterii, săracii, sunt daţi afară dacă fac eroarea să spună “păi nu mă duc la chestia aia, că o să fie boring etc”.

        Mă, rog, cum zici tu, dar eu prefer să-mi păstrez dreptul nu doar de a scrie cum simt, ci şi de a scrie sau nu dintr-un loc, indiferent dacă am fost invitat acolo sau am intrat pe fereastră.

        Reply
        • Andra Zaharia
          Oct 13, 2011 - 10:25 PM

          N-a fost deloc intentia mea sa jignesc cumva jurnalistii. Ce am vrut sa spun este ca, in calitate de blogger, iti faci propria grila de subiecte, lucru care poate nu se intampla atunci cand lucrezi pentru o publicatie.

          Iti respect opinia si multumesc pentru comentariile tale. Ma ajuta sa invat mai multe si sa incerc sa inteleg cum sa-mi fac treaba mai bine.

          Reply
    • Alexandru Negrea
      Oct 14, 2011 - 11:59 AM

      Excelent comentariu, ca de obicei

      Reply
      • Andra Zaharia
        Oct 14, 2011 - 12:03 PM

        Alex, multumesc pentru ultimul tau articol. Cred ca toate discutiile astea ne ajuta sa facem un pas mai departe. Poate s-au spus aici lucruri care nu s-ar spune intr-o interactiune de business, fiindca uneori ne e mai usor sa scriem.

        Reply
  17. hoinaru
    Oct 13, 2011 - 06:27 PM

    ce se intampla in cazul in care scrii dupa eveniment, promovezi la greu pentru ca te-ai simtit cu adevarat bine, lumea afla de ce-ai facut tu la evenimentul ala insa ulterior nu mai esti invitat? cum trebuie tratata problema? si sa zicem ca e vorba de o bere oarecare cu tequila, care organizeaza un party grandios la care sunt invitatii fara numar? ce faci atunci? 🙂 astept cu interes un raspuns.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Oct 13, 2011 - 07:21 PM

      Eu as spune ca poti oricand sa intrebi care sunt motivele pentru care nu ai fost invitat. Peste tot lucreaza oameni si, in general, toata lumea incearca sa rezolve problemele care apar. Nici organizatorii nu-s perfecti si greseli pot interveni, iar nu din rea vointa.

      Reply
  18. cm
    Oct 14, 2011 - 12:49 PM

    Eu incerc sa scriu dupa fiecare eveniment la care particip si stiu ca oamenii / companiile m-au invitat pentru asta.

    Pentru ce altceva m-ar invita? Pentru poze pe Facebook sau check-in-uri pe Foursquare?!?

    Reply
  19. Monica, Spada
    Oct 14, 2011 - 01:22 PM

    Dar dacă nu ai ce să scrii, nu e păcat să scrii de dragul de a scrie? Ţine de noi cât conţinut putem “scoate” dintr-un eveniment, dar dacă nu a rezonat cu noi atunci poate nu are rost. Eu aş scrie doar dacă am ceva worthy.

    Reply
  20. dojo
    Oct 14, 2011 - 05:04 PM

    Merg doar unde am chef. Daca nu simt ca e misto, nu ma duc. Daca ma duc, scriu despre, pentru ca nu am fost invitata sa ma vada la culoarea ochilor, este un ‘win-win’ pentru toti. Organizatorul are o mica promovare, io m-am simtit bine.

    Reply
  21. Bogdan Pater
    Oct 14, 2011 - 05:22 PM

    Eu de obicei scriu cate ceva inainte. 2-3 randuri despre ce vor oamenii aia sa faca acolo – poate afla de eveniment cativa oameni care ar vrea sa vina dar nu au aflat de eveniment.

    Iar post eveniment, cum zice si Nebuloasa, scriu pe blog daca e de bine – mi-a placut, a fost un success, a avut rezultate. Daca nu, prefer sa nu scriu pe blog – sa nu le fac rau oamenilor care au fost de treaba cu mine.

    Ce nu faceam pana acum, dar voi face pe viitor, ca mi-a placut sugestia e sa trimit un mail daca e de rau. Sa fie totusi feedback-ul prezent, dar intr-un mod mai privat care sa nu dauneze brand-ului. 🙂

    Reply
  22. Cititorul deştept
    Oct 14, 2011 - 06:23 PM

    Că blogger dacă scrii de rău nu vei mai fi invitat/plătit de companie, aşa că nu cred în reviewurile / opiniile bloggerilor.
    Dacă un redactor de revistă scrie de rău de un produs, o revistă care se respectă nu va face nimic, pentru că o revistă vinde audienţa, nu bunavointa!
    Bloggerii vând bunăvoinţa pentru cel care a făcut invitaţia. Dacă ai de scris de rău îi dai pe email zice una din antevorbitoare, ce încredere să am eu ca şi cititor?
    Nu mai zic de faptul că un blogger scrie despre de toate şi nu poţi să fii priceput la toate, să fim rezonabili. Nu pot să am încredere în cineva care ştie despre tot totul!
    Un blogger scrie, în cele mai multe cazuri, criticand diverse, nu am încredere în cei care critică, am încredere în cei care au şi rezultate, după care îşi dau cu parerea. Am încredere în oameni specializati pe un domeniu, care aufăcut un produs care se vinde bine, e no. 1 în piaţa lui. Suntem o naţie de “pareristi”, vorbim din auzite, şi suntem la coada Europei.
    Parerea mea! O respect pe a fiecaruia, nu vreau să vă conving să fiţi de acord cu mine, nu aruncaţi cu pietre in stilul românesc, daţi cu argumente.

    Reply
  23. Cititorul deştept
    Oct 14, 2011 - 06:30 PM

    Bloggerii vând bunăvoinţa….SGS II are un corector care mi-a mâncat un i. Corectează direct în text te rog – pt Admin

    Reply
    • Andra Zaharia
      Oct 14, 2011 - 06:43 PM

      Am corectat. Acum instalez si un plugin care sa permita editarea comentariilor. Multumesc pentru contributia la discutie!

      Reply
  24. mece
    Oct 15, 2011 - 02:03 AM

    În momentul în care primești o invitație, fie că ești blogger fie că ești jurnalist ai două opțiuni. Să mergi sau să nu mergi.

    Din moment ce accepți să mergi cred că e “măcar” o dovadă de bun simț, pentru cel care ți-a oferit prilejul, să publici ceva. Cu bune și cu rele.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Oct 15, 2011 - 05:52 PM

      Multumesc, Stefan! Nu apucasem sa vad trackbackul. Am adaugat.

      Reply
  25. Cristi Mosora
    Oct 16, 2011 - 12:19 AM

    Eu cred ca raspunsul depinde de motviul pentru care esti invitat. Daca esti invitat pentru a scrie acel articol, atunci trebuie sa te gandesti daca poti sa scoti un subiect potrivit pentru audienta ta. In functie de asta decizi daca participi sau nu.

    Dar ma gandesc ca un eveniment poate avea si alte scopuri, in afara de promovare. Poate vrei sa dezvolti comunitatea bloggerilor, sa o educi, sa inveti de la ea, etc. In cazul asta castigul nu se masoara in review-uri, ci in gradul in care ti-ai atins scopul. Si poate nu mai conteaza atat de mult articolele alea, pentru ca i-ai chemat pe bloggeri nu in calitate de promotori ci ca resursa de lucru. Fara ei nu ar mai fi avut rost evenimentul, cu sau fara promovare.

    Din cauza asta cred ca toata lumea ar fi mai castigata daca s-ar specifica din start ce se doreste in schimbul invitatiei respective. Eu am participat la cateva evenimente la care nu am scris nici un review, in primul rand pentru ca nu ar fi fost relevant pentru audienta mea, iar in al 2-lea rand pentru ca am considerat (sper ca nu m-am inselat) ca scopul lui era sa ma invete ceva, sa ma ajute sa cresc, ca blogger sau antreprenor. Iar faptul ca am crescut, impreuna cu ceilalti participanti, a fost un castig in sine pentru organizator. A crescut piata, s-au creat niste legaturi, care vor aduce rezultate mai tarziu. Dar mai stii ca nu m-am inselat? 🙂

    Reply
  26. nwradu
    Oct 16, 2011 - 10:10 AM

    Mie mi se pare normal sa scriu ceva, ca de asta sunt invitat acolo ca blogger.
    Consider ca sunt mai multe categorii de invitati:

    1. Vedetele – acestia nu trebuie sa faca nimic altceva decat sa apara, sa bea si sa manance. Brandul profita din asocierea vedetei cu el din faptul ca altii vor scrie “l-am vazut pe vedeta X acolo”, ceea ce inseamna ca X e fan.

    2. Bloggerii – sunt invitati ca sa scrie ceva despre asta. Nu o vad ca pe o obligatie, ci la modul “te invitam si daca ti se pare interesant pentru cititorii tai, scrie ceva”. Cand am spus mai sus ca mi se pare normal sa scriu *mereu* ceva este pentru ca ma duc doar la acele evenimente despre care consider ca si cititorii mei ar vrea sa afle.

    Bloggerii nu sunt vedete! Nici unul nu mi se pare ca a ajuns la nivelul la care sa poata sa vina doar ca altii sa scrie “si l-am vazut pe bloggerul Y acolo, deci e de top produsul asta”.

    3. Jurnalistii traditionali – eu ii vad ca fiind veriga slaba pentru ca nu pot produse articole lungi, nu pot pune multe fotografii sau prezenta ceva in timp real de la un eveniment, dar inca sunt considerati un fel de Mesia al popularizarii unei actiuni si toti ii cheama pe acolo. Poate au cate o rubrica saptamanala in gazeta lor si nu pot scrie decat de un eveniment, chit ca se duc la 20 in acea perioada, dar toti ii invita in continuare sperand ca poate-poate va fi al lor cel prezentat.

    Nu cred ca mi-a cerut nimeni vreodata sa scriu ceva dupa un eveniment. Am scris mereu din singurul motiv ca vreau sa-mi conectez cititorii la ce s-a intamplat (am considerat ca de asta sunt invitat) si, intr-un fel, ca sa ma laud ca am fost si eu acolo. E o mandrie ca, din marea de bloggeri de pe meleagul nostru, eu am fost pe lista de invitati si 99% altii nu.

    Reply
  27. McGogoo
    Oct 18, 2011 - 09:11 AM

    inteleg ca ai o problema mare: ai invitat niste bloggeri la un eveniment si nu au avut numarul de articole la care te asteptai…
    cam nasola treaba…

    hai sa privim si un alt aspect…
    daca un blogger merge la un eveniment doar pt o ciorba si o cafea, si dupa aia scrie un articole elogios, trimite 56437 mesaje pe tuiter despre ce se intampla acolo si posteaza inca 7564342 poze facute cu telefonul mobil pe feisbuci… atunci ce poti sa te astepti de la el cand tu ii dai cafea din termos facuta acum 3 zile, iar ciorba e la plic?

    dar daca evenimentul ala organizat nu ii spune NIMIC, sau il dezamageste si din respect bloggerul decat sa scrie prost mai bine nu scrie? Poate ca armas pana la final nedorind sa comita o impolitete plecand in mijlocul balciului…

    serios, invitand bloggerii o companie incearca sa cumpere de fapt feedback pozitiv. cine te crede ca PR-ist cand spui ca accepti feedback negativ?
    daca esti PR-ist targetul tau este un numar cat mai mare de articole pozitive si in cel mai rau caz neutru…

    Personal nu merg la evenimente decat foarte rar… si la fel de rar sunt invitat. Dar cand merg si daca nu imi place evenimentul plec … daca raman pana la final scriu de bine, neutru sau de rau…

    a scrie inainte? serios, daca ti-as spune sa scrii despre cum o sa fie vremea pe 28 febriarie 2020 ?

    revenind la o ma veche obsesie a mea. Vrei feedback pozitiv pe bloguri? plateste pt articole…
    5,10, 50, 100 euro in functie de ce criteriu doresti: nr de vizitatori, Page rank, varsta mamei bloggerului, numarul de amante…
    chestiile astea se practica afara.
    Noi facem pe pudicii si moralistii.

    Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ca blogger, sa participi la evenimente inseamna sa scrii | raluxa.com
  2. Cred ca imbatranesc
  3. Bloggerii, blogurile şi evenimentele
  4. Despre bloggeri si evenimente (Part 1) | M A N A F U *
  5. S-a băgat apă caldă în blogosferă » blog of zoso
  6. Evenimentele, bloggerii şi relatările « pr intre randuri
  7. Sunday’s Media Recap « hoinaru.ro – Un blog intr-un pahar cu apa
  8. Campaniile saptamanii 10-16 octombrie din blogosfera romaneasca | refresh.ro
  9. Bloggerul si evenimentele - Concediaza-ti seful!
  10. Apelul meu pentru bloggerii din toata tara | M A N A F U *
  11. Bloggere, ce faci ma ? | ComunicarePR
  12. Bloggeri de invitat la evenimente | Adrian Ciubotaru

Leave a Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.