Cateva ganduri despre biciclisti

În ultimele 3 luni am văzut mai mulți bicicliști lipsiți de bun simț decât în ultimii 3 ani. Cu siguranță motivul e faptul că multă lume a început să aleagă bicicleta în locul altor mijloace de transport, ceea ce e un lucru foarte bun. Însă, din păcate, tot mai multe dintre aceste persoane par să nu aibă nicio idee despre cum se circulă civilizat.

Să vă dau 4 exemple grăitoare:

– Mai nou, bicicliștii traversează trecerea de pietoni în viteză, fără să le pese că mai trec mașini sau că vin dintr-un unghi cu vizibilitate inexistentă. Fac asta cu tupeu și fără nicio grijă legată de siguranța altor participanți la trafic.

– Deși au piste de biciclete care nu-s obstrucționate de vreun obiect (așa cum e pe Dimitrie Cantemir), ei preferă să meargă pe marginea străzii, unde sunt o grămadă de mașini parcate, și să depășească aceste mașini fără să se asigure.

– La Victoriei mi s-a întâmplat chiar să treacă un cuplu de bicicliști de-a curmezișul pe trecerea de pietoni, în timp ce noi, pietonii, traversam strada pe verde. Când le-am făcut observație, mi-au răspuns cu aroganță.

– Iar chestia care mă enervează și mai tare e că merg printre mașini, între prima și a doua bandă, când traficul oricum este super aglomerat, punându-se în pericol pe ei și stânjenindu-i pe ceilalți.

Am senzația că fie acestor persoane le lipsește bunul simț sau educația rutieră, fie pur și simple nu le pasă și se cred mai buni decât ceilalți, fapt care le oferă dreptul de a merge pe unde vor, cum vor.

Înainte să se adune haterii, țin să precizez două lucruri:

– Știu că biciclitul este sănătos, eco-friendly și necesar, mai ales într-un oraș ca Bucureștiul, însă, în lipsa infrastructurii, am putea măcar să ne folosim de logică și bun simț pentru a conviețui liniștiți. Chiar cred că am avea toți loc dacă ne-am strădui să ne protejăm nu doar pe noi înșine, ci și pe cei din jur. Am fost în Amsterdam, am văzut cum se desfășoară lucrurile acolo, unde mersul pe bicicletă este a doua natură, dar suntem departe de acel scenariu.

– Sunt conștientă că nu toți bicicliștii sunt la fel de lipsiți de bun simț, așa cum nici pietonii sau șoferii nu sunt toți idioți. Dar nu cred că e o strategie bună pentru nimeni să contribuim la creșterea nivelului de nesimțire deja uriaș din traficul bucureștean.

Problema pe care o văd eu e următoarea: e foarte frumos să încurajăm mersul pe bicicletă, să facem marșuri și evenimente, dar cred că aceste eforturi ar trebui să vină la pachet cu o responsabilizare a bicicliștilor, care să le aducă aminte că nu sunt singuri pe stradă.

Tare aș vrea să aflu, legat de probleme astea, părerile unor oameni precum Ariel, Elena sau Marian, care au experiențe de tot felul din postura de biciclist, dar și păreri ale oamenilor precum Doru sau Adrian, amândoi șoferi de cursă lungă.

Sursa foto featured: Motion blurred female biker via Shutterstock.

13 Responses

  1. Lucian Mustață
    Aug 17, 2015 - 07:31 PM

    Măi, dacă nu și-ar risca decât viața lor, nepunând vreun șofer în situația de a fi cercetat penal pentru vătămare corporală din culpă (cum s-ar întâmpla dacă ar da peste un biciclist în viteză pe trecerea de pietoni), i-aș spune simplu selecție naturală și aș lăsa-o să decurgă cât mai bine.
    Cât despre cei care circulă între mașinile de pe banda 1 și cele de pe banda 2, trebuie să iei în calcul că poate și ei au nevoie să facă stânga și să se încadreze pe banda corectă. Ar fi culmea să taie două benzi în intersecție ;).
    Un alt lucru pe care-l fac unii bicicliști (nu doar în București) e să asculte muzică maxim în (ambele) căști. Citisem pe undeva (nu știu dacă legislație oficială) că acest lucru este interzis. Dar na, unora le lipsește instinctul de conservare. Eu am încercat o singură dată să mă dau cu bicicleta (nu în trafic aglomerat) cu muzica în urechi; m-am lăsat, mă simțeam cât se putea de aiurea.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Aug 17, 2015 - 07:47 PM

      M-am gandit doar la posibilitatea asta si trebuie sa recunosc ca n-am curajul necesar ca sa merg cu bicicleta in Bucuresti. Ii admir pe cei care o fac si care respecta regulile (sunt destui si din aceia), insa nu m-as putea aventura niciodata.

      Cat despre a vira, cazul descris de mine avea loc cu o lunga coloana de masini oprita la semafor, iar biciclistul facand slalom fix cand a pornit toata lumea (intersectia era departe). Stiu ca exista situatii justificate, insa aceasta nu era una dintre ele.

      Reply
      • Hammer
        Aug 18, 2015 - 12:08 AM

        Cand se merge bara la bara catre o intersectie, ca biciclist, poti mentine aceeasi viteza cu masinile. Este bine sa te inscrii din timp pe banda pe care o vei folosi pentru viraj la stanga, nu de alta, dar sa nu dai peste vreun expert in ale sofatului care sa nu te lase sa schimbi banda in dreptul intersectiei. Uneori cel mai sigur loc este langa cea mai mare masina.

        Reply
        • Andra Zaharia
          Aug 18, 2015 - 07:59 AM

          Atentia ne salveaza de multe situatii, desi e drept ca nu putem controla ce fac ceilalti – insa macar putem anticipa. De aceea cred eu ca e nevoie de educatie rutiera la toate varstele, periodic. Cred ca ar ajuta foarte mult!

          Reply
    • haivas
      Aug 18, 2015 - 09:19 AM

      Daca ai căști în urechi, nu înseamnă că nu auzi sunetul străzii, mașinile sau zgomotul din jur, în general. De ex. eu merg cu căștile în urechi pt că ascult radio, DAR, una din căști nu merge, însă nu am cum să o las să atârne. Când mergeau amândouă,, fie una o puneam după ureche, fie volumul era suficient de mic. Un alt secret al conviețuirii cred că e comunicarea cu șoferii, contactul vizual în momente necesare. Eu caut mereu acest contact și comunic prin gesturi sau chiar verbal atunci când e cazul. Oamenii sunt ok !
      În general sunt mulțumit de comportamentul soferilor, cel puțin față de mine. Nu-i înțeleg pe cei care ne claxonează atunci când trec prin dreptul nostru, când ne depășesc, fix lângă noi, bagă un claxon de sare inima din tine. Atunci trebuie să te ții tare ca sa nu cazi. Și încă ceva, dragi șoferi, majoritatea pistelor de biciclete din București au fost desființate. Adica e ilegal pentru noi să mai mergem pe acolo. Ceea ce ne pune inapoi pe strada, unde ne e și locul. (http://www.b365.ro/pe-unde-ai-voie-sa-circuli-cu-bicicleta-in-bucuresti-ce-spune-politia-rutiera-si-noul-cod-rutier_186458.html).
      Ca șofer și eu am fost destul de idiot să claxonez un biciclist și să-l trimit pe pista de pe Kisellef, (mergea un pic în drum, dar avea dreptate), ca să aflu apoi că pe acolo nu e voie cu bicicleta.
      Ca șoferi trebuie sa învătăm sa ocolim bicicliștii. Mai avem de învățăt. Ca biciclist trebuie să știi că dacă te pui pe șa, nu te ridici automat pe un soclu și nu meriți statuie sau dreptul la o bandă întreaga pe șosea.

      Reply
      • Andra Zaharia
        Aug 18, 2015 - 10:49 AM

        E drept, sunt tare multe de invatat. Eu am invatat o gramada din discutiile pe tema acestui articol si va multumesc ca ati avut rabdarea sa scrieti in comentarii despre experienta voastra. Sincer va spun ca mi-a fost util.

        Reply
  2. Alex
    Aug 17, 2015 - 08:31 PM

    Sunt de acord in totalitate cu exceptia pistelor de pe trotuar. Totusi au fost declarate ilegale de catre politie pentru ca sunt prea inguste pentru a merge in siguranta si pietonii si biciclistii. Am vazut cu ochii mei un copil care a sarit in fata unui biciclist care mergea pe pista.

    Biciclistii trebuie neaparat sa invete sa gandeasca si din perspectiva soferului ce e bine si ce nu e bine sa faca. In ultimii ani de pedalat, am avut doar incidente cu soferi nesimtiti sau neatenti. In special, neasigurare.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Aug 18, 2015 - 07:56 AM

      Pistele de pe trotuar nu sunt o solutie ideala, sunt de acord cu tine. Si stiu ca sunt mult mai multi soferi neatenti si lipsiti de bun simt decat biciclisti cu aceste caracteristici, motiv pentru care eu incerc sa indemn pe toata lumea sa fie putin mai atenta si mai constienta de pericolele la care se expun prin nepasare sau neatentie. Iar apoi trebuie sa incercam sa obtinem ce ni se cuvine: infrastructura necesara ca orasele sa poata deveni mai prietenoase cu biciclistii si mai aerisite pentru noi toti.

      Reply
      • Alex
        Aug 18, 2015 - 09:49 AM

        Singurele piste pe trotuar care sunt relativ sigure sunt cele de pe trotuare late (Kisseleff de exemplu) iar pe langa parcuri este recomandat sa fie pe trotuar avand in vedere ca sunt mai multi biciclisti incepatori.

        Legat de siguranta in mers, sunt total de acord. Multor biciclisti le lipseste bunul simt si logica atunci cand pedaleaza prin Bucuresti.

        Reply
  3. Madalina
    Aug 17, 2015 - 08:32 PM

    Chiar daca in esența sunt de acord, cred ca greșești in privința mersului printre mașinile parcate: acelea nu trebuiau sa fie acolo si nu au pe unde sa meargă cicliclistii.
    Insa uita de cateva lucruri întâlnite f des:
    mersul pe bicicleta vorbind la telefon,
    nerespectarea culorii semaforului pt mașini,
    mersul fără casca,
    lipsa luminilor/semnelor reflectorizante noaptea,
    mersul pe bicicleta cu casti audio si muzica f tare,
    mersul pe contrasens șamd.
    Si eu merg pe bicicleta, dar nu uit ca sunt si șofer, si pieton si prima persoana care trebuie sa aibă grija de mine sunt eu însămi.nu ma încălzește cu nimic daca merg pe bicicleta, ma lovește un șofer, el ajunge la închisoare si eu in spital sau in pământ

    Reply
    • Andra Zaharia
      Aug 18, 2015 - 07:58 AM

      Bine zici, Madalina! Daca toata lumea ar gandi asa, am trai intr-un oras mult mai civilizat si calm. Si da, de acord, masinile parcate pe marginea drumului nu au ce cauta acolo – iata inca o problema generata de lipsa infrastructurii.

      Reply
    • haivas
      Aug 18, 2015 - 09:26 AM

      Chiar daca in esența sunt de acord, cred ca greșești in privința mersului printre mașinile parcate: acelea nu trebuiau sa fie acolo si nu au pe unde sa meargă cicliclistii.
      – Dar sunt! Și trebuie sa ne descurcam cu ele.
      mersul pe bicicleta vorbind la telefon
      – E foarte lejer pentru unii mai ales la căști. E la fel ca și pt șoferi.
      nerespectarea culorii semaforului pt mașini,
      – Sunt situații când bicicliștii pot și chiar e mai bine să elibereze soferii înainte de plecarea în intersecție. Trebuie judecat în fiecare caz.
      mersul fără casca,
      http://www.bikinginmpls.com/im-done-wearing-helmet/ sunt zeci de articole pe tema asta.
      lipsa luminilor/semnelor reflectorizante noaptea,
      – Ăsta e un must. Am lumini si caut să port tricouri colorate, vizibile.
      mersul pe bicicleta cu casti audio si muzica f tare,
      – da, e greșit, dar n-ai de unde să știi cât de tare ascultă.
      mersul pe contrasens șamd.
      – e greșit!

      Reply
  4. JP
    Aug 20, 2015 - 09:17 AM

    Sunt perfect de acord cu tine, biciclistii de la noi nu prea au multe in comun cu biciclistii de la ei. Eu vad foarte des specimene care trec pe rosu, desi legislatia e identica cu cea pentru masini si motociclete. Nu e doar nesimtire e si o prostie, pentru ca iti pui propria viata in pericol.

    Din pacate astfel de chestii se pot rezolva doar cand Politia va fi prezenta pe strazi si va aplica legea pentru toata lumea (soferi, biciclisti, pietoni). Nu cred ca lumea se poate civiliza de la sine, si nu ma refer doar la romani aici…

    Reply

Leave a Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.