DOs & DON’Ts pentru grupurile de Facebook

De ceva vreme m-a apucat pofta de făcut ordine în contul de Facebook. Acesta e motivul pentru care mi-am făcut pagină pentru blog, motivul pentru care voi încerca să separ contul personal de Facebook de activitatea de pe pagină și imboldul de a face ordine prin grupurile din care fac parte.

Sunt membră a 19 grupuri și administrator al unuia, Comunicare și promovare online, pe care îl cresc de 1 an și ceva și care a sărit de 2300 de membri. Din toată această experiență am învățat câte ceva și cred că ar fi util de respectat niște pași atunci când vrei să faci un grup pe Facebook, care să fie relevant și folositor pentru membrii săi.

DOs

1. Stabilește de la început scopul grupului.

Cea mai mare problemă în crearea și gestionarea unui grup (și apoi a spamului inevitabil) este definirea obiectului de activitate, ca în orice alt proiect. E recomandat să stabilești o serie de obiective încă de la început și să faci astfel încât toți membrii să ia contact cu ele. Poți face asta prin publicarea pe wall, o dată pe lună, a documentului care conține acele obiective sau ori de câte ori este nevoie.

Eu am învățat asta destul de târziu, când am observat că numele grupului nu este suficient de sugestiv și self explanatory pentru toti membrii.

2. Alege un nume sugestiv

Odată ce ți-ai ales obiectivele, îți va fi mai ușor să alegi și un nume potrivit pentru grupul tău. Încearcă să alegi un nume cât mai clar, cât mai scurt (aici, grupul meu e nițel deficitar, fiindcă nu e tocmai scurt ”Comunicare și promovare online”), pentru a fi cât mai ușor de reținut. Nu e simplu să faci asta, însă nici imposibil. Acest lucru e necesar cu atât mai mult cu cât nu există vanity URLs pentru grupuri, iar cei cărora le povestești despre grup trebuie să rețină numele și să caute singuri pe Facebook.

De asemenea, ai grijă să nu alegi un nume asemănător cu altele (fă un pic de research înainte), ca să nu-ți trimiți potențialii membri în alte grupuri.

3. Concepe un regulament scris și fă-l public

În momentul în care Facebook a dat opțiunea pentru update pentru grupurile de Facebook, iar eu am făcut acest lucru pentru Comunicare și promovare online, au năvălit și spammerii. Cu mic, cu mare, au început să posteze despre orice. De asemenea, Auraș a atras atenția, la un moment dat, asupra faptului că e prea mult self promo pe grup. În acel moment mi-am dat seama că e nevoie de un regulament scris al grupului, care să justifice eventualele ban-uri din grup și care să reglementeze cumva activitatea grupului.

Prin urmare, am făcut un document cu toate aceste reguli și l-am publicat. Mi-a folosit constat de atunci, fiindcă, de câte ori am nevoie să explic unui membru nou de ce nu e ok modul în care se comportă în grup, tot ce trebuie să fac e să-i scriu câteva cuvinte și să-i dau link-ul.

4. Alege administratori din rândul celor mai activi utilizatori

Pentru că nu vei putea fi tot timpul cu ochii pe grup, o sugestie ar fi să alegi 1-2 sau chiar 3 administratori din rândul celor mai activi utilizatori, în care poți avea încrederecă vor ști ce să facă. Din acest punct de vedere și din multe altele, gestionarea unui grup de Facebook seamănă foarte mult cu managementul unui forum, dacă ai avut vreodată experiența asta.

5. Formulează o descriere scurtă și sugestivă

Aceasta va fi postată în secțiunea ”See all members” și, deși nu e tocmai vizibilă, trebuie să fie relevantă pentru activitatea grupului. Din păcate, odată cu update-ul grupului, în Comunicare și promovare online a rămas fraza ”Oricum, mergeti la Discussions, acolo unde discutam intre noi ce si cum :)”, care nu mai e valabilă, întrucât secțiunea de Discussions nu mai există în noul format, însă acea descriere nu mai editabilă (thanks, Facebook!). Așa că fiți atenți la formulare, fiindcă va rămâne scris în piatră.

DON’Ts

1. Nu exclude pe cineva din grup fără explicații

Fiindcă ai setul de reguli la dispoziție, folosește-l. Nu da remove unui utilizator fără să-i spui de ce ai făcut-o și nu face acest lucru fără avertismente anterioare. Explică-i ce face greșit și poate deveni un membru valoros.

2. Motivează de ce ștergi anumite postări

Desigur, spam-ul este inevitabil și te vei lupta dând ”remove post” de câteva ori pe zi sau pe săptămână, în funcție de caz. În afara cazurilor evidente, în care postarea e complet pe dinafara activității grupului, motivează de ce ștergi anumite postări, pentru a nu crea frustrare în rândul utilizatorilor.

3. Nu lăsa grupul de izbeliște

Deși e consumator de timp, alocă-ți câteva minute pe zi pentru a monitoriza grupul, pentru a-ți arăta aprecierea pentru contribuția membrilor săi și pentru a vedea cum evoluează grupul. Trebuie să fii tu însuți un membru activ dacă vrei ca ceilalți să se mobilizeze. Puterea exemplului funcționează mai mereu.

Grupurile pe care le-am observat

Mi-ar plăcea să văd mai multă activitate susținută pe Da! eu cumpăr online!, un grup inițiat de Răzvan Girmacea în timpul unei emisiuni de-a lui Bobby de la Radio Lynx, în care se discuta despre grupurile de Facebook. Cred că ne-ar fi util tuturor. De asemenea, cred că descrierea grupului, ”Oameni care obisnuiesc sa cumpere online. Intra si tu in discutie.”, ar trebui completată și îmbunătățită.

Lucrez în IT e un alt grup simpatic, însă al cărui scop e nedefinit și nu am contribuit niciodată la el, fiindcă nu m-am simțit atrasă foarte mult de ce se întâmplă acolo. Cert e, însă, că are potențial.

Freelancing Romania e un grup excelent, creat de Alex Negrea, și as vrea să-l văd cum crește și se dezvoltă, fiindcă este foarte bine nișat și are un grad ridicat de utilitate pentru membrii săi. Aș vrea însă să-l văd updatat și moderat corespunzător.

Bucharest Mashable Meetup(s) e încă un grup fain în care plănuiesc să mă implic mai mult, tocmai pentru că tânjesc după mai multe interacțiuni de calitate, face to face, cu oamenii care lucrează în același domeniu, în afara conferințelor și a altor evenimente. E și motivul pentru care m-am înscris ca speaker la întâlnirea de săptămâna aceasta. Dacă sunteți interesați de învățare serioasă pe social media și comunicare online, vă recomand să vă apăsați ”join”.

Android România e unul dintre cele mai active grupuri din care fac parte și cred că voi cere în curând mai multe sfaturi, fiindcă plănuiesc să fac un upgrade la HTC Hero-ul de serviciu către un alt smartphone, posibil HTC Cha Cha, și e mereu util să primești sugestii de aplicații, fără să pierzi ore în șir prin Android Store (unless you like that). Aici găsești rezolvări la probleme pentru Android-ul tău și o mulțime de tips & tricks utile.

Acestea sunt sugestiile mele legate de grupurile de Facebook. Sunt curioasă din ce grupuri faci tu parte, dacă te ajută să fii membru acolo și ce grupuri crezi că ți-ar fi utile.

4 Responses

  1. Dragoș Asaftei
    Aug 01, 2011 - 10:09 AM

    Foarte bine punctat, Andra!

    Și ar mai fi ceva la DON’Ts.

    ”Nu da invite la toată lista de prieteni când creezi un grup nou!”. Eu unul m-am săturat de persoane care fac grupuri și dau invite la toți cei 5000 de prieteni ai lor, chiar dacă nici 10% nu sunt în target-ul grupului. 🙂

    Reply
    • Andra Zaharia
      Aug 01, 2011 - 10:11 AM

      Da, da, sunt complet de acord cu asta. Targeting-ul trebuie facut conform unor principii clare. Cu totii suntem satui de invitatii irelevante.

      Reply
  2. Bogdan
    Jan 10, 2012 - 09:30 PM

    Sunt administratorul grupului UMF “Gr. T. Popa”, Iasi, un grup foarte activ cu peste 2000 de membri, grup pe care l-am infiintat acum aproximativ 8 luni.
    Ai perfecta dreptate in tot ceea ce ai scris, exact la fel am gandit si am procedat si eu si te felicit pentru ca ai facut public ceea ce ai scris.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Jan 11, 2012 - 10:39 AM

      Multumesc Bogdan! Mult spor in administrarea grupului.

      Reply

Leave a Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.