Live blogging de la IAB Forum 2013

Buna dimineața tuturor de la IAB Forum 2013!
Astăzi vă țin la curent cu discuțiile de la forumul meu preferat, așa că stați pe aproape.

Ghidul de mobile advertising – Dan Vârtopeanu
Putem face pașii de la mobile marketing bazat pe sms (care are 2/3 din piață) către smart devices. Advertiserii ar trebui să susțină cu metodologii, bune practici și studii de caz această tendință, însă trebuie să fie și un efort al publisher-ilor, care să evite să conceapă campanii care folosesc ca touch point mobile devices și duc către site-uri neoptimizare pentru mobil.

Vasile Alboiu, Creative Director, SeniorHyper – Driving brand results through digital creativity

Orange Interactive Orchestra – 750 de dirijori în 14 zile. Orchestra a cântat în timp real piesele pe care oamenii le-au ales prin intermediul unui senzor Kinect. La finalul campaniei, un dirijor profesionist a ținut un concert alături de orchestra Orange.

Airwaves board – o aplicație bazată pe senzori Kinect prin care utilizatorii puteau testa virtual echipamente pentru sporturile de iarnă și puteau să se dea cu snowboard-ul pe o pârtie virtuală.
Rezultate:
• 11000 de useri au jucat jocul
• 3000 de poze publicate pe Facebook
• 25000 de noi fani pe pagina de Facebook Airwaves

Proiectele creative se vând mai ușor dacă există un proof of concept.

557856_10152269674012468_996493318_n

Gemius – The Romanian Internet Users under the glass (Krystyna Bebenek, Expert in Online Audience Measurement, Gemius)
• 8.9 milioane de utilizatori
• 49,8% rată de penetrare a internetului (față de Danemarca cu 90%, Estonia cu 80% și Israel cu 78% – top 3)
• 23 milioane euro investiții în online advertising pe piața din România
• 1219 page views pe lună per user
• timp mediu petrecut online: 26 de ore și 59 de minute
• 4,47 milioane de utilizatori sunt bărbați, iar 4,44 milioane sunt femei
• 39,12% dintre page views sunt făcute de utilizatoare, iar 60,88% sunt realizat de către utilizatori de gen masculin
• din timpul petrecut online, aproape 59% este datorită bărbaților
• 2,4 milioane de utilizatori au vârste cuprinse între 25 și 34 de ani (27% dintre toți utilizatorii de internet)
• 36% dintre utilizatori au terminat liceul
• Top 5 cele mai accesate site-uri din România: Google, Facebook, Yahoo, Youtube, Wikipedia
• realitatea.net este singurul site din top 10 cele mai vizitate site-uri din România
• site-urile de sport și gaming sunt cele mai vizitate de segmentul masculin
• site-urile de e-commerce de pantofi și haine sunt cele mai vizitate de segmentul feminin

Gabriel Patru & Lacramioara Loghin, Integrated Communication Director, Media Direction/ Exact CC – Paid Earner Owned In Romania – research data
• 28% dintre consumatori spun că bannerele și reclamele nu sunt intruzive
• marketerii susțin însă aceste forme de publicitate online sunt intruzive
• 34% dintre utilizatori spun ca sms-urile promo sunt intruzive, iar marketerii susțin invers
• însă 43% dintre utilizatori susțin că reclamele TV sunt intruzive, pe când marketerii percep situația invers
• o frecvență ridicată a mesajului publicitar este percepută drept agresivă (observație personală: dacă faceți vreodată o campanie pe Youtube, folosiți frequency capping)
• 74% dintre consumatori spun că, dacă brandul face o eroare, atunci vor să afle direct de la brand
• 56% dintre utilizatorii de social media se așteaptă ca brandurile să fie mai responsabile
• 42% dintre consumatori nu simt că ei controlează brandul în social media prin comentarii și postări
• 63% dintre consumatori spun că în ultimii 3 ani nu au făcut o pasiune pentru un brand
• 77% dintre consumatorii pasionați de un brand caută activ informație despre acesta
• 64% dintre branduri tind să prezinte lucruri preponderent pozitive despre produsele și serviciile pe care le oferă.

Alexandra Olaru, McDonald’s
• ce e tipic pentru publicul McDonald’s este că toată lumea are o opinie despre acest brand, online și offline
• emoțional au fost comunicate aspectele pozitive, iar rațional s-a încercat demontarea zvonurilor despre serviciile și produsele brandului
• pagina de Facebook a brandului a devenit punctul central al conversațiilor despre brand și face parte din toate campaniile concepute.
• McDonald’s a realizat și o aplicație pentru campania cu paharele de Coca Cola, care are succes în fiecare an. Rezultate: 20.000 de fani noi, 12.000 de utilizatori ai aplicației, peste 360.000 de jocuri jucate.

Caroline Henne, Regional Business Development Director, GfK -Life on Digital Planet Brand – research on the impact of digital over the brand strategy
• studiul a măsurat expunerea la 3 campanii realizate de branduri din categoria FMCG prin folosirea de cookies online și diverse modele de monitorizare pentru canalele offline
• campaniile: Starbucks VIA (prima încercare de a introduce cafea instant în supermarketuri), Maggi So Juicy, Lucozade (băutură pentru sportivi).
• favorabilitatea față de brand și intenția de cumpărare au fost stimulate și au crescut cu până la 10% și, respectiv, 11% cu ajutorul mediului online, față de 4% și 3% prin intermediului reclamelor TV.
• mitul banner blindness poate fi demontat prin eficiența campaniilor online bine targetate
provocări: are online-ul un impact mai mare decât în afara mediului său sau are nevoie de mediul offline pentru susținere? Poate mediul online să aibă un impact considerabil asupra procesului de achiziție? Cum optimizăm afișările pentru o calitate mai bună a campaniilor (frequency capping)?
• combinația TV + online funcționează cel mai bine momentan
• lansările online sunt cele mai eficiente, iar social media funcționează bine pentru a susține campaniile, iar TV e un canal bun de folosit spre final
• momentan, online-ul nu poate livra rezultatele dorite în mod independent și trebuie folosit împreună cu alte medii.

Dimitris Karpouzas, Head of Digital, MSPS Greece – Content Strategy – Key to success in digital campaigns
• conținutul generat de utilizatori a fost integrat în scurte povești generate automat și plasat pe o hartă care indica locurile în care produsul (un brand grecesc de prezervative) a fost folosit cel mai des
• conținutul generat de utilizatori într-o aplicație care realiza un videoclip continuu din pozele înscrise de către utilizatori a fost folosit și într-o campanie pe Youtube – e important să reutilizăm conținutul valoros în moduri creative și care ne poate ajuta să propagăm mesajul
• într-o campanie pentru un brand de telecomunicații (OTE), agenția a făcut cutii de pizza branduite cu coduri QR pe care utilizatorii le puteau scana și puteau juca o partidă de fotbal 1 la 1, direct pe cutia de pizza. Rezultate: 8000 de coduri scanate și 1500 de participări la concursul promovat pe cutiile de pizza.

Rubicon – Is RTB* the future of digital advertising? What’s in it for clients, publishers and agencies
*RTB – real time bidding
Rubicon Project – o tehnologie care ajută publisherii să-și vândă spațiile publicitare online într-un sistem de licitație.
• Rubicon procesează 2800 miliarde de bid-uri pe lună, mai mult decât Facebook, Google, Twitter, Visa sau NASDAQ
• în modelul tradițional de lucru cu o agenție de media sau direct cu publisher-ul sunt implicați 42 de pași pentru a se ajunge de la primul contact la plata facturii
• Rubicon a fost creat inițial pentru a ajuta la vânzarea spațiilor publicitare rămase nevândute în urma campaniilor, însă urmărește să devină cea mai mare platformă de real time bidding în vânzarea de publicitate online
• există și niveluri de preferențialitate: first right/private, preferred (floor override) și modelul standard de livrare
Rubicon Project Online Survey
• 68% dintre persoanele chestionate au investit în Facebook ads în ultimul an
• prețurile pentru display advertising au rămas în jurul acelorași valori față de anul trecut
• avantajele RTB: performanță mai bună, se reduce risipa cheltuielilor pe media, cost per acquisition mai mic, targeting mai bun și o mai bună transparență a folosirii spațiilor media
• automatizarea va fi cel mai important pas pentru orice agenție, publisher sau deținător de platformă legat de cumpărarea și tranzacționarea de spații publicitare online.

Ionut Gaota, Windows Business Group Manager, Microsoft – New Technology Trends Shape the Ecosystem of Devices
• în 2001 existau 40 de milioane de utilizatori de internet și se trimiteau 50 de milioane de emailuri
• acum există peste 640 de milioane de utilizatori de internet și se trimit 2,7 miliarde de emailuri
• un trend important este ecosistemul de computere pe care le folosim, care includ smartphone-ul și tableta pe care le folosim
• tableta e un dispozitiv de consum de date, însă Microsoft susține că mobilitatea este un trend foarte important care poate exploata mai bine potențialul acestor gadget-uri
• gadget-urile schimbă și modul în care gândim și livrăm conținutul, la modul în care concepem nivelurile de acces și măsurile de securitate.

Stefan Chiritescu, Director of Innovation, BBDO – What’s new in digital? Are you ready for the future?
• viitorul nu este doar despre conținut, fiindcă este doar un mod de a segmenta o bază de date, indiferent de natura acelor date
• conținutul e un mod de a vedea cum reacționează un anumit public la un anumit mesja
• ceea ce produce schimbări în societate nu este apariția de noi instrumente, ci apariția unor noi comportamente
• tehnologia este din ce în ce mai puțin vizibilă (gândiți-vă la diferența dintre dial up și wi-fi de mare viteză)
• marketing-ul este pus în postura de a deveni ”invizibil”, impregnat în experiența de brand în sine
• produsele nu au valoare în sine decât în măsura în care sunt plasate într-un context față de care devin relevante
• ”the context is larger than the product
• ”marketing is about increasing the value of this context and growing the context itself
• marketerii trebuie să știe să lege contextele
• ”contexts are the new insights”.

Și un proiect simpatic de la BBDO.

Mihai Pocorschi,CEO& Co-Founder, Mobuy – Push notification and mobile apps
• Mobuy e platforma care permite utilizatorilor să descopere oferte pentru furnizorii de produse și servicii aflate în zona sa
• personalizarea este extrem de importantă când ne adresăm utilizatorului
• relevanța, comportamentul față de utilizator, orele de liniște și locația sunt esențiale pentru a oferi o experiență plăcută utilizatorilor care acceptă push notifications din aplicații
• cum trimite Mobuy push notifications: timpul petrecut în aplicație, categoriile de interes, ora, numărul de vizionări a conținutului din aplicație, setarea unui număr maxim de notificări și conform unui grad de adaptivitate.

Calin Rotăruș, BCCCR – Digital Sales Certification – available through IAB
• cursul de obținere a certificării prezintă beneficii pentru piața de publicitate online, pentru clienți, pentru agenții și pentru cei care obțin certificarea
• testul are 100 de întrebări de tip grilă și poate fi dat până la 30 octombrie 2013 (în prima sesiune)
• pe 15 octombrie va avea loc la sediul IAB România un curs în limba engleză pentru pregătirea necesară examenului, curs ce va ținut de Călin Rotăruș.

Marius Ursache, Chief Creative Officer, Grapefruit – Management of Content
• un studiu recent arată că 73% dintre consumatori nu ar fi deloc afectați dacă toate brandurile ar dispărea mâine (HAVAS, ”Meaningful brands” index 2013)
• bravatar.me – asociază utilizatorii cu maxim 8 branduri pe care le iubesc
• acest brand avatar poate fi apoi share-uit pe rețele sociale
• când vor exista suficiente date, oamenii care au multe brand-uri în comun se pot conecta
• această platformă poate deveni un loc exclusivist unde utilizatorii să poată primi oferte speciale și cadouri de la branduri doar pentru ei.

One Response

Trackbacks/Pingbacks

  1. IAB Forum 2013 | Sabina Cornovac Online

Leave a Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.