Tineti minte: “Users are not customers”

Unul dintre cele mai bune articole citite în ultima vreme vorbește despre ”Getting to the Customer – Why Everything You Think about User-Centred Design is Wrong”. Am ajuns la articol, fiindcă, de mai mult de un an, am început să citesc și să învăț despre cum sunt concepute și realizate produsele, fie ele software, hardware sau de alt tip. Cred că, pentru a reuși să transmiți un mesaj corect și coerent către potențialii cumpărători, avem nevoie să înțelegem structura profundă a produsului mai întâi, iar asta nu doar la nivel de valori și specific cultural.

Așadar, acest articol mi-a atras atenția și mi-a reținut-o până la final, făcându-mă să notez următoarele fraze-cheie.

Users are not customers

A customer is someone who, through all the noise of competition, has chosen your product over someone else’s.
What might be a no-go from a user’s point of view (statistical) might not be a no-go from a customer’s (utilitarian) point of view.
What matters is that you design for the customers of the organization instead of the users of your ideology. If you design for users, you end up spending a lot of time on pseudo problems that might have ideological value but no implication for the adoption of a product

When a product becomes… a product

We can draw up as many plans, diagrams and projections as we wish. A product before it’s launched is not a product yet. It’s a set of ideas, sketches, designs and assumptions, maybe even some patent-pending technology.
It’s a map of how the designers envision the product. But it’s not a product. It has no actual form; it doesn’t belong to an ecosystem; the user can only think about how it might work. In short, it doesn’t contain any of the qualifiers that make a product a product.

The single, most relevant test for a product

There is only one true test and that is the final product. Only then will you start to receive valuable feedback in combination with quantitative feedback. You will get it from where it matters most.

Usability studies and focus groups are for refinement, not for innovation.

Getting into the idea of releasing something that is not a final product

What is required to create good products is not the ability to test your idea or the usability with users. What is necessary is testing the finished product with customers and improving it from there. This requires a different approach to thinking, and a different set of skills.

Testing users is about testing the current state of usability and intuition. This belongs to the type of research that people like J.Nilesen, J.Spool and others perform so well. It contains a lot of valuable knowledge and should be the foundation for anyone wanting to do UCD.

But testing customers means getting the product in their hands, and learning how it behaves; to pinpoint problem areas and then figure out ways to improve it. It allows you to test the actual problems instead of a number of pseudo problems that may never arise.

Ceea ce mi s-a părut relevantă aici este distincția între utilizatori și clienți și abordările fundamental diferite pe care le reclamă, fie că este vorba de construcția propriu-zisă a produsului, fie că este vorba de comunicarea sa. De prea multe ori cădem și noi în eroarea de a pune semnul egal între utilizatori și clienți, când ar trebui să procedăm diferit. Dar acest articol este un punct de pornire bun în dezvoltarea unui nou mod de a aborda aceste categorii diferite de public.

2 Responses

  1. shorin
    Jan 06, 2015 - 08:08 AM

    Un exemplu clasic de distinctie intre utilizator si consumator este o jucarie pt un copil. In functie de varsta utilizatotului (copilul), jucaria si comunicarea ei sunt proiectate initial pt atragerea utilizatorului. Dar, conceptul respectiv este trecut si prin filtrul cumparatorului (parintele) pana cand sa ajunga un produs.
    Deoarece, oricat de atragator ar fi produsul pt utilizatorul, daca acesta nu trece de testul cumparatorului degeaba a fost proiectat.

    Reply
  2. Maria
    Jan 06, 2015 - 01:24 PM

    Da, este o diferenta intre utilizator si client. Si inca una mare. De multe ori insa clientii sunt influentati de parerile venite din partea utilizatorilor si atunci acceptarea este rapida, fara a mai trece prin filtrele personale.

    Reply

Leave a Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.